Filip & Fredrik nya film DEN SISTA RESAN får biopremiär 1 mars 2024

15 december 2023

Fredag 1 mars 2024 är det biopremiär för Filip & Fredriks nya film DEN SISTA RESAN. I deras mest personliga film hittills tar de två vännerna med sig Filips skröpliga pappa Lars på en minst sagt händelserik sista resa till Frankrike, i hopp om att tända hans närmast obefintliga livsgnista igen.
DEN SISTA RESAN är en hjärtevärmande och rolig feelgoodfilm om vad som händer när en far-och-son-relation byter skepnad och hur vänskapen med sin bästa vän kan få en ny innebörd när man närmar sig 50.

– Pappa har i flera år pratat om att han vill ha en ”sista konversation” med mig. Han har alltid varit dramatisk. Jag viftade ganska länge bort tanken på att gå honom till mötes, just av den anledningen. Saker kan lätt bli en självuppfyllande profetia. Men när jag märkte att han faktiskt gled djupare och djupare in i en depression, så kände jag mig tvungen att göra nåt för att hjälpa honom ut ur mörkret. Så jag tog med honom på den här resan, från Köping till den franska rivieran. Och det är den resan som blev den här filmen, berättar Filip Hammar. Han fortsätter:

– När den här processen var i sin linda, så sa vår producent Lars Beckung att ”man vill göra en film, där biobesökarna när de lämnar salongen vill ringa sin mamma eller pappa”. Jag hoppas vi har lyckats med det. För man kan aldrig höra av sig till sina nära och kära för mycket!

– Den här inspelningen och resan är det mest känslosamma jag varit inblandad i. Jag har ju känt Lars lika länge som jag känt Filip och hela det här projektet är gjort med hundra procents hjärta. Det i sig betyder såklart inte ett skit om filmen inte svänger, men kan man kombinera underhållning med en personlig och stark berättelse, då har man korn på nåt, och jag tycker fan att vi har det, säger Fredrik Wikingsson.

– Jag har jobbat med Filip och Fredrik länge och med mycket och kanske borde jag ha vant mig vid att de ständigt återuppfinner och utvecklar sitt sätt att uttrycka sig, men den här filmen är ändå någonting helt nytt. Det är en film som berör och jag tror att svenska folket kommer att ta till sig denna lite annorlunda familjefilm, säger Lars Beckung som producerat filmen tillsammans med Petra Måhl

– Vi är stolta distributörer av denna härliga, hjärtevärmande pärla till film. Vi ser mycket fram emot att få visa den för den svenska publiken över hela landet, säger Pia Norström, marknadschef Nordisk Film.

DEN SISTA RESAN
När Lars Hammar efter 40 år som älskad fransklärare i Köping går i pension ser han framför sig en ljuvlig “tredje ålder” med resor, vin och upplevelser tillsammans med sin fru Tiina. Men det blir inte som han tänkt sig. I stället för att ta för sig av livets goda blir Lars alltmer passiv och viljelös hemma i sin läderfåtölj, till både Tiinas och deras son Filips stora frustration, och förtvivlan.

Då får Filip en idé – att ta sin skröpliga gamla far till hans älskade Frankrike och låta honom återse de platser som han älskat mest i livet. Genom att göra samma bilresa som familjen brukade göra när Filip var barn och i hemlighet iscensätta några av livets härligaste ögonblick hoppas han kunna tända Lars livsgnista igen.

Till sin hjälp tar Filip sin bästa vän Fredrik, några rejäla doser optimism och påhittighet samt en gammal orange Renault 4. Äventyret kan börja!

Om det går som någon tänkt sig? Knappast.
DEN SISTA RESAN blir en stapplande färd för Lars, men oväntat nog en större resa för Filip.

Med DEN SISTA RESAN har Filip & Fredrik gjort en ny sann feelgoodfilm full av medmänsklighet och humor, samt en rejäl portion vemod.

Regi: Filip Hammar och Fredrik Wikingsson
Producenter: Lars Beckung och Petra Måhl

DEN SISTA RESAN är producerad av Nexiko i samproduktion med Nordisk Film Distribution, RMV Film och samarbete med SVT. Nordisk Film hanterar den nordiska försäljningen.
Filmen har premiär 1 mars 2024.

Filip & Fredrik
Sedan debuten år 2000 har Filip Hammars (48) och Fredrik Wikingssons (50) ständiga jakt efter nya berättelser och format gjort dem till pionjärer inom film, tv, podd och som författare.

Det som under 90-talet startade som en nära vänskap när de arbetade på Aftonbladets nöjesredaktion, kom att utvecklas till en lång gemensam karriär som både har format Sveriges tv-landskap och etablerat poddmediet såsom vi känner det idag.

Efter drygt 30 tv- och filmproduktioner är Filip och Fredrik i det närmaste en institution i Nöjessverige och som folkkära programledare för “Alla mot alla” (2019-) och vinnare av Guldbaggens publikpris för sin film “Tårtgeneralen” (2018) råder det inga tvivel om duons genomslagskraft.

Helena Iles/ILES PR, 0739 80 52 51, helena@iles.se

Nordisk Film
Nordisk Film är Nordens ledande skapare och distributör av film och driver den största biografkedjan i Danmark och Norge. Nordisk Film äger digitala företag som GoGift.com, Airmagine och distribuerar även Playstation i Norden. Nordisk Film är en del av Egmont – Danmarks största mediekoncern med 6 200 anställda och verksamhet i 30 länder. Egmont står bl a bakom TV 2 i Norge, flera förlag och Story House Egmont som ger ut fler än 700 magasin och tidskrifter i 30 länder. Egmont är en affärsdrivande stiftelse som omsätter cirka 15 miljarder SEK och som delar ut mer än 120 miljoner SEK varje år för att bidra till att barn och ungdomar får ett bättre liv. Bolaget samarbetar med framstående internationella studios och lokala produktionsbolag i Danmark, Norge, Sverige och Finland.

Nexiko
Nexiko grundades 2012 av tv-skaparna Filip Hammar och Fredrik Wikingsson, Lars Beckung, tidigare programdirektör på Kanal 5 Sverige, och Mikael Svensson, tidigare VD för STO-CPH. Nexiko är idag Skandinaviens största och mest prisbelönta oberoende produktionsbolag, med kontor i Stockholm, Oslo, Köpenhamn och Los Angeles. Bolaget har producerat film och tv för både den svenska och internationella marknaden, bland annat filmer som “Tårtgeneralen”, “Kungen” och “Trevligt folk”, dramaserier som “Young Royals” och “Deg” och tv-format som “Alla mot alla” och “Fråga Lund”.

Länk till trailern:  https://youtu.be/AA_3Bn_AECk

För pressbilder och övrigt textmaterial kring filmen:
Användarnamn: nordisk
Lösen: press