Dubbel publiksuccé för HAMMARSKJÖLD - Passerar 130 000 biobesök och nomineras till Guldbaggens publikpris

5 januari 2024

Per Flys HAMMARSKJÖLD har varit en av julens stora vinnare i kampen om biobesökarna. Idag passerar den 130 000 sålda biljetter  – och den är nu även en av tre filmer som röstats fram som kandidater till Guldbaggens Publikpris, som röstats fram av Aftonbladets läsare.

- Att svenska folket har valt ut Hammarskjöld som en av finalisterna till Guldbaggens Publikpris där ingen jury får tycka till gläder mig extra mycket. Det visar på hur rätt i tiden vår film ligger och att den verkar har hittat hem hos både en yngre och äldre publik, säger Mikael Persbrandt.

Omröstningen fortsätter på guldbaggen.aftonbladet.se och avslutas klockan 23.59 torsdagen den 11 januari 2024.

Nomineringen är HAMMARSKJÖLDs åttonde, den är även bland annat nominerad i klasserna Bästa film, Bästa manliga skådespelare i en huvudroll, Bästa foto, Bästa ljuddesign, Bästa visuella effekter, Bästa kostymdesign och Bästa produktionsdesign.

För intervjuförfrågningar, pressmaterial och pressbilder, vänligen kontakta:
Stephanie G. Bonn, Zap PR
E-mail: stephanie@zap-pr.com

Synopsis:
1961 har Dag Hammarskjöld ett år kvar på sin post som FN:s Generalsekreterare. Därefter ska han flytta till sitt hus på Österlen och den efterlängtade friheten. Men samtidigt rasar det Kalla Kriget för fullt, och brännpunkten ligger i Kongo. Dag Hammarskjöld tar på sig uppdraget att mäkla fred och enighet i landet. Ett omöjligt uppdrag, enligt många. Ett självmordsuppdrag, enligt andra.

Regi: Per Fly
Manus: Per Fly och Ulf Ryberg
Producent: Patrick Ryborn
I rollerna: Mikael Persbrandt, Francis Chouler, Richard Brake, Sara Soulié, Hakeem Kae-Kazim, Cian Barry, Thure Lindhardt, Cristophe Guybet, Jordan Duvigneau med flera.

HAMMARSKJÖLD hade biopremiär den 25 december 2023.

Filmen är ca. 115 minuter lång.

Distribution: Nordisk Film

Se trailern här: https://www.youtube.com/watch?v=DCtjeTmJhYs&t=6s

Pressbilder och övrigt textmaterial:
Användarnamn: nordisk
Lösen: press

Filmklipp finns på Clipsource.

HAMMARSKJÖLD samproduceras av Nordisk Film, SVT, C More, Film i Väst, Nordsvensk Filmunderhållning AB, Maipo A/S, Meta Film. Med stöd från Svenska Filminstitutet, Norska Filminstutet och Nordisk Film & TV Fond. För Skandinavisk distribution står Nordisk Film och international sales, Beta Cinema.

Om Unlimited Stories
Unlimited Stories är ett independent-produktionsbolag med fokus på film och TV-serieproduktion. Bolaget har genom delägarna en lång erfarenhet av film och TV-serieproduktioner.
Unlimited Stories har sedan starten 2016 producerat ett flertal publika filmer och framgångsrika TV-serier som till exempel; En del av mitt hjärta, Sune filmerna, Julkalendern - Knyckerts och nu senast TV-serien Försvunna människor för SVT. Bolaget har för närvarande ett flertal nationella och internationella produktioner av såväl filmer som tv-serier i produktion och utveckling.
Besök gärna: www.unlimitedstories.se

Om Nordisk Film
Nordisk Film grundades 1906 och är ett av de äldsta, fortfarande verksamma filmbolagen i världen.

Nordisk Film är den ledande distributören av lokala och internationella filmer i Norden som investerar i, utvecklar, producerar och lanserar 50-60 filmer om året. Bolaget är en del av mediekoncernen Egmont som är en affärsdrivande stiftelse som delar ut över 100 miljoner SEK årligen för att bidra till att barn och ungdomar får ett bättre liv.
Besök gärna: www.nordiskfilm.se

Martin Wegeland