Svenskarna älskar Mads Mikkelsen

9 juni 2022

Den danska Oscar-vinnaren En Runda Till med Mads Mikkelsen i huvudrollen har det senaste året spenderat hela 21 veckor på den officiella svenska filmtopplistan Digifilmlistan.se, varav 4 veckor på förstaplatsen.

Digifilmlistan.se bygger på vilka filmer svenskarna köpt eller hyrt digitalt hos bland annat Apple TV, Blockbuster, Rakuten TV, SF Anytime och Viaplay Store, och sedan lanseringen för ett år sedan har den varit en barometer för de filmer som trendar i svenskarnas vardagsrum. Det visar sig att särskilt en dansk film är mycket populär.

Dansk komedi samlade svenskarna framför skärmarna
Teorin om att människan föds med en halv promille för lite, och att alkohol i blodet främjar kreativitet, har inte bara fängslat den danska befolkningen utan även svenskarna hemma i vardagsrummen. En Runda Till med Mads Mikkelsen i huvudrollen vann Oscarsstatyetten 2021 för bästa internationella film och kan nu också skryta med att vara den mest populära streamade filmen i Sverige.

En Runda Till, med sina 21 veckor på topp 10, följdes tätt av den efterlängtade internationella filmlanseringen Bond - No Time to Die, som under det senaste året spenderade 19 veckor på Digifilmlistan.se. Den efterlängtade och spännande Bond-filmen tillbringade för övrigt hela sju veckor på den eftertraktade förstaplatsen på listan, vilket var mer än någon annan film under det gångna året.
Dessa två helt olika filmer blev alltså en förenande faktor för svenskar hemma framför skärmarna under loppet av ett år av både restriktioner och samhällets återöppnande.

Hollywood fortsätter leverera
Digifilmlistan.se:s övriga åtta platser är Hollywood mycket väl representerat med både den spännande The Conjuring: The Devil Made Me Do It och kriminalthrillern om hemska seriemord i Los Angeles solsken i The Little Things med Denzel Washington och Rami Malek. På femte plats ligger filmen om en speciell utomjording som kan ändra form, Venom: Let There Be Carnage följt av Paw Patrol: Filmen, där de små tittarna i familjerna säkrade årets sjätte plats.

Barnen hjälper till att välja filmer
Det var också framför allt barnen som tillsammans med föräldrarna strömmade Häxorna till en fin sjundeplats, medan de lite äldre barnen och ungdomarna lät sig ryckas med av den episka striden mellan legenderna i Godzilla vs Kong, som därmed blev årets nummer åtta. Den förmodligen mest populära och överraskande actionhjälten på senare tid, Liam Neeson, såg med huvudrollen i The Marksman till att filmen nådde nionde plats, och barnen klickade Disneys poetiska Encanto till nummer tio.

Inom en snar framtid kan filmentusiaster också se fram emot att njuta av många andra spännande nya filmer hemma, till exempel Jurassic World: Dominion, Elvis och Triangle of Sadness.

Digifilmlistan.se de senaste 12 månaderna:
Flest veckor på nummer 1:                      Bond - No Time to Die (7 veckor)
Flest veckor på listan:                               En Runda Till (21 veckor)
Antal titlar på listan:                                 134 olika filmer
Antal titlar som varit 1:a:                          20 filmer

Årets 10 populäraste filmer på Digifilmlistan.se
(Flest veckor på listan sedan maj 2021)
1.     En Runda Till
2.     Bond – No Time To Die
3.     The Conjuring: The Devil Made Me Do It
4.     The Little Things
5.     Venom: Let There Be Carnage
6.     Paw Patrol: Filmen
7.     Häxorna
8.     Godzilla vs Kong
9.     The Marksman
10.   Encanto

Om Digifilmlistan.se
Digifilmlistan.se lyfter fram de mest populära filmerna som svenskar har köpt eller hyrt digitalt den senaste veckan med en topp 10-lista och videotrailer. Veckans topplista publiceras varje onsdag klockan 12:00. Bakom Digifilmlistan.se finns alla de stora filmbolagen i Sverige, däribland Nordisk Film, NBC Universal, SF Studios, Sony Pictures Home Entertainment, The Walt Disney Company och Warner Bros Entertainment som publicerar listan genom den nordiska filmbranschorganisationen Digital Entertainment Group Nordic (DEGN), som är en del av DEGI (se nedan).

Om du vill få den veckovis publicerade svenska filmlistan, skicka ett mail till general@degiorg.uk för att få den officiella svenska topp 10 samt få tillgång till nedladdning av videotrailern.

Filmer finns att köpa eller hyra från ett flertal olika onlineplattformar i mån av tillgång.

Om Digital Entertainment Group International
Digital Entertainment Group International (DEGI) är den internationella branschorganisationen med fokus på hemunderhållningssektorn och systerorganisation till DEG: Digital Entertainment Group som är verksam i USA. DEG International erbjuder ett forum för medlemsföretag att delta i diskussioner om olika frågor och möjligheter som rör framväxande digital teknik, leveranskedjor och främjande av både nya och etablerade format. Gruppen beställer också forskning och övervakar branschtrender för att hålla medlemmarna ett steg före i ett snabbt föränderligt landskap.

© 2021 Warner Bros. Entertainment Inc. and Legendary. GODZILLA TM & © Toho Co., Ltd.
© 2020 Warner Bros. Entertainment. Inc. All rights reserved.

Ladda ner bilder här:

httpt://wetransfer.com/downloads/000e9d3a63430e8952bbfd24321d237720220609085705/eb57617abe69c6415de656701dac468920220609085723/62cd72

Marcus Norell