Nordisk Film gör dramaserie av Carina Bergfeldts och Sofie Sarenbrants kommande roman ”Födelsedagen”

8 september 2022

Nordisk Film inleder ett långsiktigt samarbete med Carina Bergfeldt och Sofie Sarenbrant om filmatisering av deras nya gemensamma spänningsserie. Först ut är Födelsedagen, som innan den ens är släppt, blir den första romanen att filmatiseras i det nya samarbetet.

Carina Bergfeldt och Sofie Sarenbrant:
”Redan när vi satt i Grekland och skrev Födelsedagen fantiserade vi om att det skulle bli en tv-serie. Vi spelade till och med upp scener för varandra för att se om det var trovärdigt. Att det nu är på riktigt är en dröm som besannas för oss båda, säger Carina Bergfeldt.

När Johanna Bergenstråhle presenterade sin vision av hur serien skulle göras var det som att alla pusselbitar föll på plats och det blev så självklart att Nordisk Film skulle få göra serien, säger Sofie Sarenbrant.

Vi är så otroligt glada och otåliga. Vi längtar efter att tv-tittarna ska få lära känna vårt universum, säger Carina Bergfeldt.”

Producent Johanna Bergenstråhle:
”Jag fick förtroendet att läsa romanen i ett tidigt skede och kunde helt enkelt inte värja mig, jag blev helt fast och var tvungen att läsa allt i ett svep, under en nagelbitande och sömnlös natt. Sällan har det känts så tydligt att en roman måste bli en dramaserie.

Sedan är kombinationen Carina och Sofie en drömduo att få arbeta med; såväl frukten av deras skapande som hur de rent praktiskt arbetar, så blir jag ständigt bländad av energin, arbetsglädjen, dedikationen, kreativiteten och kvillret, vilket både är djupt imponerande och smittar av sig på alla runtomkring.

Vi ska göra en högkvalitativ spänningsserie, med oväntade vändningar, utforska och blottlägga mänskliga svagheter och våra allra dunklaste vrår. Alla ska bli lika fångade av dramaserien som jag blev av romanen – det vill säga besatta av att följa hur historien utvecklar sig!”

Födelsedagen ingår i Nordisk Films stora satsning på svenskt innehåll, både långfilm och dramaserier. Nordisk Film är Skandinaviens största filmbolag med verksamhet i alla de tre skandinaviska länderna.
De senaste svenska produktionerna rymmer bland annat Andra akten (premiär i vinter med Lena Olin och Rolf Lassgård i huvudrollerna), den nya Bamse-trilogin (vars premiärfilm Bamse och Vulkanön är den mest sedda svenska filmen på bio sedan 2019), Min pappa Marianne, Sameblod och Charter.

För mer information:
Calle Marthin, VD Nordisk Film Production Sverige, +46 72 159 51 00